POKAZATELJI O MIROVINSKIM SUSTAVIMA U ZEMLJAMA EUROPSKE UNIJE
VRSTE MIROVINSKIH PRIMANJA
Izvori prihoda koje Europljani dobivaju u starosti mogu se podijeliti u četiri kategorije: zakonom propisane ili državne mirovine, profesionalne (zaposleničke) mirovine (occupational pensions), osobne mirovine i prihodi od rada ili osobne štednje. Relativna visina prihoda iz svakog od ovih izvora ovisi o više čimbenika i varira od jedne do druge zemlje.
Što se tiče zakonski obveznih mirovina, u svim zemljama Europske unije osobe bez drugih prihoda koje dosegnu odreenu dob dobivaju minimalnu mirovinu za umirovljene radnike. Obvezna mirovina može se sastojati od dva dijela: univerzalna starosna mirovina i dodatna, uz plaću vezana mirovina. Takav je slučaj u Nizozemskoj, Danskoj, Švedskoj, Finskoj, Irskoj i Velikoj Britaniji. U nekim drugim zemljama nema jedinstvenog mirovinskog sustava nego je mirovina utemeljena na profesionalnom (zaposleničkom) statusu. Oni koji su izvan takvog sustava (npr. samozaposleni i obiteljski radnici) mogu dobiti univerzalna minimalna socijalna davanja (socijalna pomoć). Takva je situacija u Njemačkoj, Austriji, Francuskoj, Belgiji, Luksemburgu, Italiji, Španjolskoj, Portugalu i Grčkoj.
Profesionalne (zaposleničke) mirovine mo gu biti različite. Prije svega, razlikujemo obvezne i dobrovoljne mirovine. Zatim, zaposleničke mirovine mogu biti vezane uz kompaniju ili granu djelatnosti. Meutim, značajno je da su ovom vrstom mirovina u svim zemljama-članicama pokriveni svi zaposleni. Nadalje, u osam zemalja-članica (Švedska, Finska, Danska, Velika Britanija, Nizozemska, Francuska, Njemačka i Grčka) zaposlenički su mirovinski sustavi obvezni za posebne, a dobrovoljni za druge skupine zaposlenika. Ovim dodatnim sustavima upravljaju državna tijela. U preostalih sedam zemalja (Irska, Belgija, Luxemburg, Austrija, Italija, Španjolska i Portugal) članstvo u zaposleničkim mirovinskim sustavima tretira se kao element naknade za rad.
U pogledu osobnih mirovina, neke države-članice EU daju povlastice za osobne mirovine koje su dodatak temeljnim državnim mirovinama. To je posebno slučaj u Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, Irskoj, Španjolskoj i Portugalu.
Prihode od rada, pored obveznih mirovina, mogu ostvarivati umirovljenici u svim zemljama. Jedino je Španjolska uvela restrikcije.
REFOME MIROVINSKIH SUSTAVA
U svim zemljama EU priznaju nužnost mirovinskih reformi s ciljem kontrole mirovinskih deficita i pripreme za “umirovljenički bum” u prvim decenijama 21. stoljeća. Neke su zemlje već provele značajne reforme kao Francuska (1993.), Italija (1995.) i Švedska (1998.).
U pogledu ranog umirovljenja poznato je da je deset zemalja, posebno 80-ih godina, uvelo takvu mogućnost. Meutim, Njemačka i Danska nedavno su uvele redukciju ranog umirovljenja.
Takoer se uvodi parcijalno umirovljenje koje znači podjelu vremena izmeu rada i umirovljenja (npr. u Danskoj i Njemačkoj), kao i fleksibilno umirovljenje zahvaljujući kojem radnici mogu birati kada će ići u mirovinu unutar odreenog razdoblja (Belgija i Italija).
Većina zemalja podiže dob umirovljenja, a pri tome se u pravilu izjednačava dobna granica umirovljenja za muškarce i žene (Austrija, Njemačka, Grčka, Portugal, Velika Britanija). Italija i Švedska uvele su minimalnu dob umirovljenja.
Doprinosi za mirovine proteklih su godina podignuti u svim zemljama-članicama EU. U Francuskoj i Italiji povećano je kontributivno razdoblje za punu mirovinu, a u Belgiji je uvedena nova vrsta doprinosa kategorijama zaposlenih s višim plaćama!
Uglavnom se nastoje smanjiti mirovine. To se postiže na razne načine. Npr. vezivanjem mirovina uz uplaćene doprinose, a ne plaće (Italija i Švedska) ili mijenjanjem metoda obračuna mirovina u odnosu na plaće (Austrija, Francuska). U Danskoj i Nizozemskoj temeljne se starosne mirovine računaju uzimajući u obzir druge prihode umirovljeničkih obitelji, a u Danskoj se takve mirovine vežu uz poreze. U Velikoj Britaniji i Italiji promijenjeni su načini usklaivanja mirovina, a Finska je smanjila mirovinski maksimum koji mogu primiti zaposleni u javnom sektoru.
U nekim se zemljama potiču dodatni, fondovski mirovinski sustavi, kao u Danskoj, Italiji i Švedskoj. Takoer se osobne mirovine stimuliraju u Francuskoj kao i u nekim drugim zemljama.
Konačno, općenito se poboljšavaju propisi radi zadovoljavanja osnovnih potreba umirovljenika. Tako su najniže mirovine povišene u Grčkoj i Portugalu, a u Portugalu se one usklauju s plaćama. Nadalje, prema presudi Europskog suda, radnici zaposleni s djelomičnim vremenom moraju se uključiti u mirovinske sustave.
U Tablici 1. navedeni su pokazatelji o uvjetima umirovljenja u zemljama-članicama EU i to dob umirovljenja, minimalni uvjeti za temeljnu mirovinu, kontributivno razdoblje za temeljnu mirovinu te način usklaivanja mirovina.
Tablica 1.
Zakonom propisane temeljne mirovinske sheme u Europskoj uniji: uvjeti i pristupi
Zemlja |
Dob umirovljenja |
Minimalni uvjeti za |
Razdoblje doprinosa za |
Usklađivanje mirovine |
Austrija |
Muškarci: 65 |
15 godina |
45 godina |
Jednom godišnje, |
Belgija |
60-65 (fleksibilno) |
Ne postoje |
Muškarci: 45 godina |
Jednom godišnje prema životnom standardu. |
Danska |
67 |
Trogodišnji boravak |
Četredesetgodišnji |
Jednom godišnje prema plaćama |
Finska |
65 |
Trogodišnji boravak |
Četrdesetgodišnji |
Jednom godišnje, prema indeksu troškova života |
Francuska |
60 |
Kvartalno osiguranje |
151 kvartal (povećava |
Jednom godišnje prema cijenama i plaćama |
Grčka |
Muškarci: 65 |
4.500 dana uplate |
7.800 dana za osigurane od 1992. |
Vezano za povećanje mirovina u državnim službama |
Irska |
65 (umirovljenička |
Vezano za dob prije 55; doprinosi kroz 156 |
Prosječno 48 tjedana godišnje |
Jednom godišnje |
Italija |
Muškarci: 62 |
Doprinosi tijekom 16 |
40 godina |
Jednom godišnje prema radničkim troškovima života |
Zemlja |
Dob umirovljenja |
Minimalni uvjeti za |
Razdoblje doprinosa za |
Usklađivanje mirovine |
Luxemburg |
65 |
Osiguranje tijekom 120 mjeseci |
40 godina |
Automatski prema |
Nizozemska |
65 |
Ne postoje |
50 godina |
Dva puta godišnje |
Njemačka |
65 u načelu |
Osiguranje tijekom 60 mjeseci |
do 45 godina |
Jednom godišnje |
Portugal |
Muškarci: 65 |
15 godina s minimalno 120 dana godišnje |
40 godina |
Jednom godišnje |
Španjolska |
65 |
Doprinos koji se odnosi na zadnjih 15 godina, |
35 godina |
Jednom godišnje |
Švedska |
65 |
Trogodišnji boravak |
Kvalificirani rezident |
Jednom godišnje, |
Velika Britanija |
Muškarci: 65 |
50 doprinosa prije |
90% pojedinačnog |
Barem jednom |
U Tablici 2. su podaci o izdacima za starosne mirovine u 12 zemalja-članica Europske unije (bez Austrije, Švedske i Finske), zatim udjel umirovljeničke u ukupnoj populaciji te mirovinskim troškovima po umirovljeniku u odnosu na prosječni nacionalni bruto proizvod per capita.
Tablica 2.
Korisnici i izdaci za starosne mirovine
|
Starosne |
Stanovništvo |
Ranije |
Ukupno |
Troškovi |
Belgija |
|
|
|
|
|
Danska |
|
|
|
|
|
Njemačka |
|
|
|
|
|
Grčka |
|
|
|
|
|
Španjolska |
|
|
|
|
|
Francuska |
|
|
|
|
|
Irska |
|
|
|
|
|
Italija |
|
|
|
|
|
Luxemburg |
|
|
|
|
|
Nizozemska |
|
|
|
|
|
Portugal |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|||||
|
Starosne |
Stanovništvo |
Ranije |
Ukupno |
Troškovi |
Velika Britanija |
|
|
|
|
|
EUR |
|
|
|
|
|
* Starosne mirovine uključuju i obiteljske mirovine. |
|||||
Izvor : Eurostat, ESSPROS database, Demographic Statistics and Community Labour Force Survey |
U svim zemljama EU od 1980. do 1993. godine udio troškova za starosne i obiteljske mirovine porastao je od 10,0 na 11,9% BDP-a. Najznačajnije je povećanje bilo u Italiji (od 9,9 na 15,4%), a najmanje u Njemačkoj (od 11,9 na 12,1%) dok je u Irskoj i Luxemburgu došlo čak do smanjenja udjela troškova u BDP-u (Irska: od 6,2 na 5,7%, a Luxemburg: od 12,0 na 11,2%).
U Tablici 3. sadržani su podaci o vrijednosti aktiva (imovine) pojedinih zemalja-članica EU iz kojih se financiraju dodatne mirovine. Kao što vidimo najveća je vrijednost tih aktiva u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Nizozemskoj. Luxemburg praktično nije imao tih aktiva, a relativno je mala vrijednost mirovinskih aktiva bila u južnoeuropskim zemljama: Grčkoj, Italiji, Portugalu i Španjolskoj, ali i u Francuskoj, što je svakako u vezi s modelima mirovinskih sustava.
Tablica 3.
Procjene aktiva koje služe za pokrivanje dodatnih mirovina u zemljama EU (u nacionalnoj valuti i u ECU-ima)
Zemlja |
Tip institucija koje |
Godina |
Procjene vrijednosti (u mln) |
|
|
|
|
U nacionalnoj |
ECU |
Belgija |
- grupno osiguranje |
1991. |
503.442 BF |
11.923 |
Danska |
- životno osiguranje |
1991. |
222.000 Dkr |
28.071 |
Francuska |
- AGIRC/ARRCO |
1991. |
140.000 Fr |
20.077 |
Njemačka |
- knjižene rezerve |
1992. |
250.000 DM |
123.743 |
Grčka |
- mirovinski fondovi |
1989. |
398.100 Drs |
2.226 |
Irska |
- mirovinski fondovi |
1992. |
9.700 IRL |
12.751 |
Italija |
- mirovinski fondovi |
1991. |
11.250.000 L |
7.337 |
Nizozemska |
- fondovi privatnog sektora |
1992. |
240.485 FL |
105.716 |
Zemlja |
Tip institucija koje |
Godina |
Procjene vrijednosti (u mln) |
|
|
|
|
U nacionalnoj |
ECU |
Portugal |
- mirovinski fondovi |
1992. |
452.000 ESC |
2.587 |
Španjolska |
- mirovinski fondovi |
1992. |
658.352 Pta |
4.968 |
Velika Britanija |
|
1991. |
344.000 UKL |
490.719 |
Bilješke: Njemačka: Druga aktiva uključuje potporne fondove i direktno osiguranje. Grčka: Samo pomoćni i obvezni fondovi. Luxemburg: Mirovinska aktiva je beznačajna. Velika Britanija: Ukupno je neto aktiva osiguravajućih kompanija u Velikoj Britaniji iznosila 277.000 milijuna funti u 1990. godini; podatak u ovoj tablici uključuje životno osiguranje, opće osiguranje i biznis vezan uz mirovine. |
Izvor podataka:
Pension schemes in the EU Member State , Eurolink Age, London - Bruxelles, 1996.
Priredio: Vlado Puljiz