Revija za socijalnu politiku, Svezak 8, Br. 2 (2001)

Veličine fonta:  Mali  Srednji  Veliki
DA SOL NE OBLJUTAVI KRŠĆANSKI PRISTUP DRUŠTVENIM PROBLEMIMA

DA SOL NE OBLJUTAVI KRŠĆANSKI PRISTUP DRUŠTVENIM PROBLEMIMA

Bono Zvonimir Šagi

Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1999.

Ova je knjiga zbirka autorovih radova objavljenih u različitim publikacijama u razdoblju od 1993. do 1998. godine. Knjiga se bavi socijalno-etičkim pitanjima tranzicijskih procesa u Hrvatskoj. Metaforički naslov knjige dolazi iz Evanđelja i zadaće dobivene od Isusa da, kao njegovi svjedoci, budemo sol. “Sol liječi i čuva zdravim, ali zato i peče” (str. 5). Da bi evanđeoske vrednote postale životne, potreban je zauzet i otvoren diskurs o konkretnim socijalnim problemima.

Konkretizirajući teološki pristup socijalnim problemima s kojima smo suočeni, autor nas upozorava da u knjizi otvara više novih pitanja nego što nudi odgovora. U tom smislu središnje pitanje jest poslanje Crkve u konkretnom hrvatskom društvu, te kako će ono što Crkva propovijeda i uči zaživjeti u njezinim članovima, koji su inače u društvu građani s drugim građanima.

Raspravljajući o konkretnim problemima i osobama, autor se opredjeljuje za dijalošku otvorenost. Šagi izražava stav o osjećaju i zauzetosti za siromašne, ugroženije u društvu, te za opće dobro, te time određuje svoju poziciju zauzetog teologa.

Knjiga je podijeljena u dva poglavlja: Katoličanstvo i formiranje civilnog društva i Kršćanski socijalni diskurs u postkomunizmu.

U prvom poglavlju nalazi se 26 članaka. Prvi članak Naša propovjedaonica danas stavlja Crkvu u izmijenjeni društveni okvir u kojemu ona nije više “druga strana”. Crkvu žele čuti i oni koji nisu njezini članovi. Od nje se očekuje puno. Crkva je prisutna u medijima, crkvena se propovjedaonica širi. Prema Šagiju, Crkva će svoje mjesto u pluralističkom društvu stjecati snagom “(...) vlastita svjedočenja, zbiljskom prisutnošću svojih članova i evanđeoskih vrednota što ih utjelovljuje i naviješta, manje svojim povijesnim nasljeđem” (str. 10). S takvim poslanjem Crkva se nalazi u medijskom okruženju i novim tehnologijama komuniciranja. Često je važnije kako se govori i kako je to predstavljeno javnosti, nego što se uistinu govori. Opasnost je tim veća što u našem društvu ne postoje aktivne kritične skupine, pa mediji često prodaju “rog za svijeću”. U takvom kontekstu veoma ozbiljan problem jest komunikacija sa slušateljstvom koje “(...) se ne oduševljava analizama i razumnim razglabanjima već jakim tvrdnjama, iznesenim efektivnim govorom” (str. 11). Razmišljajući o poziciji i djelovanju Crkve u takvom okruženju, autor drži da propovjedništvo karakterizira simplificirani mo ralizam, lišen svake proročke perspektive. Ovakav moralizam iznosi se u paternalističkom i bojovnom obliku. U ratnim je okolnostima bilo važno navještavati mir i prepoznati razliku političke retorike i crkvene propovijedi.

Šagi je ovim člankom pokrenuo izuzetno važne teme: snalaženja Crkve u pluralnom društvu, sposobnost klera da se nosi s takvim izazovom, da se razlikuje u svojim propovijedima od političara, te da u tome svemu mediji moraju igrati pozitivnu ulogu.

U članku Otvoreno društvo i kršćanska zajednica Šagi piše o veoma aktualnoj temi, zagovarajući otvoreno društvo s etičkom distancom, što daje mogućnost za dijalog i suradnju raznih čimbenika za opće dobro. Naspram toga često smo bili svjedoci napasti zatvaranja našega društva u veoma skučene okvire, protivne procesima globalizacije. Autor se kritički osvrće na probleme modernih zapadnoeuropskih zemalja koje još uvijek imaju probleme s razvojem civilnog društva te rješavanjem brojnih socijalnih problema. Stav o državi koja ne može zamijeniti društvo i nadoknaditi njegovu unutarnju dinamiku, pokazuje se kao važno upozorenje zapadnih teologa, a što je aktualno i u nas.

Ovaj tematski okvir Šagiju je važan kako bi pokazao probleme što su nastali u našoj zemlji u vrijeme osamostaljenja i rata. Sve je bilo usredotočeno na državu kao da je ona isto što i društvo. Naprosto se očekivalo da država propiše model društvu. Tradicija katoličkoga socijalnog nauka nije u tom smislu bila životna u našim prilikama. Subjektivnost društva još uvijek je potisnuta na račun socijalističkog kolektivizma.

U našim prilikama, otvoreno društvo Šagi vidi prije svega kao “(...) poziv na uspostavu svih sloboda i na unutarstranački dijalog” (str. 44). Kršćanske bi zajednice trebale postati stalnom vrijednošću i duhovnom inspiracijom za narod, tj. za životnu sredinu u kojoj one djeluju.

U prvom poglavlju knjige autor se bavi i drugim važnim temama: socio-političkim dimenzijama vjere, katoličanstvom i liberalizmom, pobačajem, obitelji i društvom u tranziciji, krizom morala, identitetom i dijalogom, domoljubljem, katoličkim sindromom u hrvatskom društvu, političkom situacijom i religioznošću u Hrvatskoj, katoličkim intelektualcima te ateizmom u postkomunizmu.

Drugi dio knjige počinje člankom Dostojanstvo radnika i radničko pitanje u postkomunizmu . Zamjećuje se da je politički govor u Hrvatskoj brzo iz upotrebe izbacio riječ “radnik”. Građane se počelo dominatno razlikovati po nacionalnoj pripadnosti. Pojmom “pučanstvo” nastojalo se prikriti sve razlike i različite interese skupina koje postoje u društvu. U tom kontekstu, povezanom sa socijalno nepravednim modelom privatizacije, Šagi kritički promišlja položaj radnika u postkomunizmu. On aktualizira radničko pitanje u situaciji gotovo potpune socijalne nesigurnosti u Hrvatskoj. Naspram parola o bogatom društvu, on se zauzima za siromašne slojeve.

Šagi je sklon sveobuhvatnoj analizi i upozorava na problem participacije radnika u vlasništvu i upravi. K tome zagovara novo poslanje Crkve u svom pastoralnom djelovanju, kako bi pridonijela stvaranju novoga radnog morala i drugačijeg socijalno-etičnog odnosa prema privatnom vlasništvu. Šagi je jedan od rijetkih autora u nas koji je progovorio o izuzetno važnoj temi, može se reci i o civilizacijskom problemu odnosa prema privatnom vlasništvu. On očekuje od vlasnika da budu moralni ljudi i da svoje bogatstvo stave u funkciju društvenog razvoja i napretka.

U članku Kršćansko opredjeljenje za siromašne u Hrvatskoj Šagi se osvrće na konkretnu suzdržanost Crkve kada je u pitanju konkretni socijalni problem. Naime, on analizira Priopćenje za javnost Hrvatske biskupske konferencije. Crkva je suzdržana, te zbog nekih viših ciljeva izbjegava kritike konkretnih političkih poteza i postupaka. Ostajanje na razini općih načela Crkvu čini neuvjerljivom. “Siromaštvo” nisu samo brojke, to je gubitak dostojanstva konkretnog čovjeka. Stoga bi bogati morali staviti svoje bogatstvo u funkciju izgradnje općega dobra te prevladavanja siromaštva.

U temelje društvenih pravila ponašanja Šagi stavlja solidarnost i uzajamnost. S druge strane, u središe interesa treba staviti čovjeka. Crkva je za Šagija “majka siromaha” koja treba pokazati da ne teži prema bogatstvu.

U članku Katolički socijalni nauk i politika u tranzicijskim zemljama problem socijalnih razlika analizira se u procesima globalizacije. U tranzicijskim zemljama značajnu ulogu trebalo bi igrati civilno društvo. U Hrvatskoj je civilno društvo zasjenjeno ideologijom državotvornosti. Političari ne razumiju ideju civilnog društva kao inicijativu koja dolazi odozdo i koja u odnosu na državu djeluje supsidijarno. Autor analizira pozitivno i negativno naslijeđe socijalizma u našem društvu. Još jednom su izražene glavne točke socijalnog nauka u kojemu na prvo mjesto dolazi čovjek, osoba, i njezin razvoj, te sloboda, solidarnost, supsidijarnost i komunitarizam.

Na kraju autor postavlja ozbiljno pitanje: zašto u postkomunističkim zemljama nemamo demokršćanske stranke koje bi zadobile vlast? To se čak događa i u onim zemljama u kojima katolici čine većinu stanovništva. Ovo se pitanje čini izuzetno izazovnim, i s autorom bi se u tom smislu mogao voditi plodan dijalog o hrvatskom naslijeđu i prilikama što ne idu na ruku snažnijoj prisutnosti demokršćanske stranke u našem političkom životu.

Vrijednosni sustav što ga zagovara socijalni nauk očito nije “dopro” do većeg broja građana-vjernika. Tako poželjan vrijednosni sustav očito se ne “živi” u našem društvu. Sa Šagijem bi bilo zanimljivo raspraviti o tome koliko je socijalni nauk Crkve poznat našem kleru, te u kojoj ga mjeri oni propovijedaju i pastoriziraju? Što bi trebalo poduzeti kako bi se vjernicima i drugim građanima približio vrijednosni sustav socijalnog nauka? Naše društvo iznova očekuju novi socijalni rizici, koje će se moći amortizirati samo povećanom solidarnošću i uzajamnošću građana.

Neukorijenjenost socijalnog nauka Crkve u našem društvu očito je doprinijela pobjedi predgrađanskoga mentaliteta pljačke i s prijevarom sračunatih trgovinskih transakcija. “Raspodjela” društvenog bogatstva stečenog u socijalizmu, u Hrvatskoj se kroz privatizaciju odvijala drugačije nego, primjerice u Sloveniji. Socijalno pravednija raspodjela u Sloveniji mogla bi se tumačiti i s većom ukorijenjenošću socijalnog nauka u njoj.

Šagijeva analiza daje nam pravo zaključiti da u Hrvatskoj postoji veoma tanka vrijednosna, morala i etička osnova za izgradnju socijalne države na načelima supsidijarnosti, prožete vrednotama solidarnosti i uzajamnosti. Zar se solidarnost i uzajamnost u dijelu javnosti početkom 90-tih nije proskribiralo kao vrednote zaostale iz socijalizma?

U članku Ideja općeg dobra u društvenim procesima u Hrvatskoj autor se bavi nadasve aktualnom temom općeg dobra, čija bi nas izgradnja trebala uvrstiti u red razvijenih zemalja. Ova polazišta povezana su uz socijalni nauk. Privatno vlasništvo i subjektivizacija društva važne su teme za izgradnju općega dobra. Šagi je rijedak među teolozima koji se bavi temama socijalnoga poduzetništva, volonterskog rada i nevladinih organizacija. U ovom poglavlju autor se bavi i drugim zanimljivim temama: pretvorbom i privatizacijom, interesima hrvatske si rotinje, denacionalizacijom i socijalnom pravdom, mjesnom samoupravom, kršćanskim dru štvenim angažmanom, grijehom struktura te socijalno pravednim plaćama.

Ova knjiga Bone Zvonimira Šagija izuzetan je doprinos odgovornoj analizi socijalnih problema u našem društvu, s hrabro iznesenim stavovima o odgovornosti za njihovo rješavanje. Šagijev stil nije načelan i općenit. Ovdje nema neutemeljenih i neodmjerenih tvrdnji. Njegovi stavovi su dijaloški i peku kao primjerena doza soli. Ovi tekstovi neće obljutaviti.

Šagijevu knjigu preporučam svima koji žele proširiti svoje spoznaje te se upoznati sa suvremenim pristupom socijalnim problemima u našem društvu, inspiriranim socijalnim naukom Crkve. Knjiga će naročito biti korisna onima koji se zanimaju za socijalne probleme i vrijednosna utemeljenja u njihovu rješavanja. Stoga će ona biti korisno štivo studentima, istraživačima, novinarima, političarima i priređivačima socijalnih politika. Suci koji sude o socijalnim problemima i oni kojima su potrebna vrijednosna utemeljenja za presude, u ovoj će knjizi naći dragocjena štiva.

Gojko Bežovan

 



Revija za socijalnu politiku (Online). ISSN: 1845-6014